Ellinor

Reflection week - Irland runt!

at Bad Bob's Temple bar

Hej på er!
Long time no hear...
Varit lite stilla på bloggen ett par veckor nu då varit en del i skolan, sen har jag varit ute o farit, men nu så tänkte jag att det var dags att uppdatera er lite med vad som hänt sen sist! De flesta av er har säkert sett på Facebook att jag varit på Irland, lite bilder m.m. men tänkte jag skulle skriva lite mer om vad vi faktiskt hittade på där! :-)

Under vecka 8 - som är svenskarnas sportlov, så har även britterna ett liknande lov i skolan. Universitetet har under denna veckan något de kallar för reflection week, i regel är det inga lektioner men i vissa fall kan några enstaka fortfarande vara obligatoriska. En lärare berättade för mig att hon tror att denna reflekterande vecka uppstod för att universitetslärarna ville vara lediga med sina barn som går i skolan, samtidigt som universitetsstudenter får en vecka till egenstudier (eller som i mitt fall reser iväg). Utmärkt tillfälle, så som ni vet bokade jag och 3 tjejer jag lärt känna flygbiljetter till Irland för ett par veckor sen.

Resan startade alltså torsdagkvällen den 14:e februari, alla hjärtans dag till och med. Biljetterna var troligen så billiga då flyget gick vid 22 på kvällen. Så vi tog tåget till Manchester Airport och hann ta en bit mat och ta det lugnt innan flyget gick. När vi anlände till Dublin tog vi bussen till stan där vi sen fann vårt hostel "Kinlay hostel Dublin" som låg hyfsat centralt. Vi lämnade våra grejer, sen var planen att vi skulle leta upp någon trevlig bar, men förvånandsvärt nog stängde majoriteten av barerna vi hittade 01:30, och klockan hade hunnit bli endel efter landning, transfer, incheckning etc. Så det blev till att trava tillbaka till hostlet och sova - blir fler kvällar i Dublin!

På fredagmorgonen efter hostlets kontinentala frukost (flingor och toast), checkade vi ut och begav oss på en stadsvandring i Dublin. Mycket bra tur på nästan 3 timmar där guiden gav oss mycket intressant historia om Dublins byggnader, politiken, irländsk whisky etc. Vi hade turen att ha strålande solsken på blå himmel, vilket liksom i England inte är så vanligt på Irland. Så vi hade en lyckad dag! Efter stadsvandringen åt vi lunch på en pub som hette O'Neills, supermysigt och en "typisk irländsk bar". Vi checkade sen in på vårt nästa hostel Avalon hostel, där vi fick turen att få ett eget rum för 4 inkl badrum de 2 nätter vi hade kvar i Dublin. Blev en liten vilostund, sen gick jag på irländsk whisky provning på "Irish Whiskey Museum" i centrala Dublin. De andra är inga whisky fan så blev lite egentid för min del ett par timmar. Det var riktigt bra och intressant med en humoristisk guide som gav oss en visning och berättade om hur whisky kom till och görs, samt lite skillnader mellan skottsk och irländsk whisky. Provsmakningen av whiskyn var mycket bra den också, med guidad smakning av 4 olika sorter: Dubliner, Powers, the Irishman och Knappogue Castle. Personligen var Dubliner och Powers whisky godast! (och av en händelse har jag tagit reda på att Powers finns tillgänglig att beställa till systembolaget hemma i Sverige!).

At temple bar district
 At Irish Whiskey museum tour

På fredagkvällen så bokade vi in oss på en Pub Crawl = pubrunda i Dublin. Inledningsvis var vi på Bad Bob's Temple bar där jag testade deras vegetariska burgare "Veggie Nice" som hade följande beskrivning: "Home made vegetable burger - If we told you the recipe we would have to kill you!".
Supergod var den verkligen, men nej något recept var det inte värt att fråga efter ;-) Vi fortsatte barrundan till 3 ytterliggare barer där vi bl.a. testade på den lokalproducerade ölen Guinness och fick lyssna till irländsk musikunderhållning. Pubrundan avslutades på en nattklubb, dock blev vi inte långvariga då vi morgonen därpå skulle iväg på en busstur med avfärd 06:45.
The veggie nice-burger which you will be killed if told the recipe

Rise and shine i ottan, men jag och Alondra tog oss till upphämtningsplatsen för turen som tog oss till Cliffs of Moher på Irlands västkust, även inkluderande Wild Atlantic Way och en liten sväng i Galway. Tog ca 2-3 timmar genom landet tills vi nådde till kusten, men så värt det! Magnifika klippor längs kuststräckan med vyer som inte går att återges med rättvisa på bild. Underbar natur hela vägen med gröna vidder, fårhagar, stenmurar, klippor och kullar. Galway var en mysig liten stad där vi fick ungefär en timme att spendera bland små pittoreska butiker och barer innan det var dags att bege oss tillbaka till Dublin igen.

Cliffs of Moher on Irelands west coast

På söndagen åkte amerikanerna på en annan busstur, så jag och Alondra tog en lugn morgon och fortsatt utforskning av Dublin! Strålande solsken och ca 15 grader, så var riktigt vårväder! Vi hamnade på en bänk i solen i St Stephen's Green Park bland dammar, svanar och fina parkarrangemang. Vi halkade även in på National History of Dublin även kallat "the Death Museum", som vi ganska snabbt förstod varför då det var en liten byggnad fullproppad med uppstoppade djur på vartenda kvadratmeter....vi blev inte långvariga där ;-)
Istället gick vi in på Moderm Museum of Art, mycket fin konst och vackra salar. Vi lunchade i solen i College Park vid Trinity College och lyssnade på fågelkvitter blandat med rugbyspelare som spelade match på en plan bredvid. Senare under eftermiddagen tog vi tåget till Belfast, Nordirland där vi skulle spendera 2 nätter.

Park in Dublin

Under måndagen körde jag lite egentid och åkte på en tur till Giant's Causeway, ett vackert klippområde på Nordirland norra kust. Det var lite busigare väder med starka vindar och lite regn så om man gick på högre höjder fick man hålla sig från kanten. Gav mig ut på en röd vandringsled för att nå en utkiksplats, helt klart värt det - kan tillägga att jag gick till sängs med 25000 steg på kvällen sen. Under turen stannade vi även vid Dark Hedges, en fin trädallé som tydligen varit inspelningsplats för Game of Thrones - och många fler finns det på Nordirland. Förståeligt, då naturen är slående vacker. Vi stannade även vid Carrick-A-Rede där vi fick korsa en repbro över till en liten ö av klippor längs kuststräckan. Det var en adrenalinkick ska jag säga, speciellt i lite busvind och lätt regn. Vi hade turen att vädret lugnat ner sig tills vi kom, då de en halvtimme tidigare haft bron stängd p.g.a. hård vind. Så mycket vacker natur även denna dag, men det är också något jag tycker mycket om så får jag välja mellan stadstur och tur runt vacker natur så är det ett lätt val! När jag var tillbaka i Belfast blev det en liten tur genom stan i riktning mot hostlet innan solen gick ner.
 Dark Hedges - Northern Ireland
 Carrick-a-Rede Rope bridge

Tisdagen var vår sista dag i Belfast, tyvärr väldigt regnig dag men det är ju i och för sig vanlig väderlek där! Jag och Alondra gick en guidad stadsvandring runt Belfast, där guiden snöade in sig mycket i politik, som många vet har en lång historia fram till än idag på Nordirland, dock så tycker vi att han missade berätta om det vi faktiskt passerade så blev lite missnöjda där. Sen delade vi på oss igen och jag tog mig till Titanic Museum! För det är nämligen så att självaste Titanic byggdes i Belfast - något jag inte visste om faktiskt. Men Belfast är tydligen en känd skeppbyggarstad. Så jag fick se platsen där Titanic byggdes samt få se historien från hur industrin utvecklades i Belfast, till Titanic började planeras, detaljerat hur det byggdes och konstruerades och även vad kring katastrofen som hände ute på Atlanten och historier därifrån...Men Belfastborna är tydliga med vad de anser om Titanic: "She was fine when she left Belfast!". Efter det mötte jag upp Alondra igen och då vi och amerikanarna skulle ta midnattsbussen till Dublin airport så hade vi inget hostel att gå till denna kväll, så vi hamnade på bio ett par timmar där vi såg Draktränaren 3, enligt mig en mycket trevlig animerad film! Anledningen till att vi tog midnattsbussen var för att vi skulle flyga vid 6 tiden nästa morgon och ansåg att det var onödigt att boka boende i Dublin för den stunden. Så vi passade på att sova de knappt 2 timmarna på bussen till Dublin, flygplatsen var inget vidare ställe och försöka få sömn heller. Så¨blev en tuff natt energimässigt, tror jag lyckades sova en timme totalt på flygplatsen. Lyckades somna på timmes-flyget till Manchester, sen var det bara tåget kvar tillbaka till Preston som gick smärtfritt sen var denna resan slut!

Varit en helt underbar resa på 6 dar och vi hann med en hel del av Irland och Nordirland.
Tror definitivt att jag kommer göra ett återbesök en vacker dag!

Tog ett par dagar innan jag var tillbaka i normala banor efter att ha rubbat sömnen lite, men sånt är livet. Fram tills nu så har min tid mest gått till skolarbete då har 3 uppsatser med deadline i närtid, så inte blivit några utflykter. Kan berätta att jag i fredags flyttade till annat boende då haft problem med "instabila grannar", utan att gå in på detalj angående det så valde jag iallafall att flytta. Så bor numera på ett annat boende med något större rum och fortf. eget badrum, närmare gymmet och delar kök med 4 andra tjejer från bl.a. Indien, Canada och Nigeria. Känns jättebra hittillls och tror jag kommer trivas bra här de sista 3 månaderna jag har kvar i Preston.

Blev ett långt inlägg!! Får försöka skriva lite mer kontinuerligt på bloggen när jag skrivit klart mina uppsatser ;-)