Ellinor

Koreansk middag, bokning av resa, latinparty och Blackpool!
Me in Blackpool

Hallå!

Ännu en vecka har sprungit iväg! det är nu 2,5 vecka sen jag kom till England.
Det knallar på här i universitetsstudierna och jag trivs bra! Skolarbetets intensitet har ökat lite då uppsatser ska börjas skrivas och researchas inför kommande deadlines. I övrigt har veckan varit lugn på skolfronten med föreläsningar och seminarier.

I övrigt så har jag hittat på lite allt möjligt!
I tisdags fick jag träffa en personlig tränare som gav mig ett eget träningsprogam - något som ingår på sportcentret skolan har för studenter att använda helt utan kostnad. Vi har tillgång till gym alla dagar i veckan + aktivitetspass så som yoga, zumba, spinning, fotboll etc. Mycket bra facilitet enligt mig :-)
Nedan ser ni en bild på gymmet (lånat från UCLans hemsida).

På onsdagkvällen blev jag och ett par vänner bjudna på koreansk middag hos ett par nya vänner från Sydkorea! Bl.a. fick vi risbollar, glasnudel wook, en typ av koreansk omelett och en annan nudelrätt med skaldjurskrydda. En mycket trevlig kväll med god mat och härligt sällskap. Fick även testa något som är vanligt i korea, nämligen frusna vindruvor, en vanlig vindruvsask som man haft i frysen. Så enkelt, men så gott, lite glasskänsla fast nyttigare! Prova gärna hemma! ;-)
Korean dinnerparty

Nåt mer som hänt denna veckan är att vi har bokat en resa till Irland! Så den 14:e februari flyger jag, Alondra från Chile, och Aisha & Brianna från U.S.A till Dublin där vi planerar stanna ett par dagar innan vi fortsätter norrut mot Belfast och lite turer i det irländska landskapet fram till den 20:e februari då vi flyger tillbaka till Manchester igen. Det ska bli superkul! En av anledningarna till denna spontana resbokning var att vi fick tag i flygbiljetter, tur & retur för £18 vilket motsvarar 227 svenska kronor = ett fynd för en resesugna studenter! Så det ser jag jättemycket fram emot, har aldrig varit på Irland men länge velat åka dit :-) Skottland står med på min bucket list, men det blir nog först längre fram.
Veckan vi åker har vi nämligen något de kallar för "Reflection week", typ motsvarighet till sportlov, så det är självstudier som gäller, men om man planerar bra så kan man få mycket gjort innan och njuta av lediga dagar på resande fot!

På fredagen utforskade jag, Alondra och Youngjin Prestons utbud lite mer och hittade bl.a. en marknadsplats där de mån-lö säljer färsk frukt och grönsaker, chark, ost etc. Mestadels till bättre priser än i mataffärerna, och framförallt färskare och mer lokalproducerat. Så dit kommer vi nog dra oss fler gånger när vi ska inhandla grönsaker. Det skiljer sig endel i utbudet från Sverige till England, men finns mer än tillräckligt för överlevnad ;-)
Pictures of Preston city centre
På kvällen så var det latinparty på ett ställe som heter Glover's bar i Preston, ett event delvis planerat av en studentförening. Så vi var ett gäng som möttes upp för att testa detta happening of the year. Latinamerikansk musik spelades natten lång och det blev mycket salsamoves på dansgolvet - vilketär superkul enligt mig! Det var en superkul kväl och klubben hade öppet till 4, men vi valde att retirera vid kl.2 då några av oss planerade en utflykt på lördagen.

På lördagen åkte vi nämligen ett gäng till Blackpool! Vi som åkte var jag, Alondra, Iva från Schweiz, och två av Iva's grannar som var från Canada och Australien. Solen sken och himlen var blå, så var en perfekt dag för en utflykt. Dock var det isande kallt i Blackpool då det ligger precis vid det Irländska havet där mycket kalla vindar blåser in. Men med rätt klädsel i form av underställ och många lager så klarade vi oss bra! Det var fantastiskt fint, en flertalet kilometer lång strandpromenad skiljdre havet och staden och vi vandrade oss norrut mot stadens centrum. Blackpool är bl.a. känt för sina nöjesparker, dock är dessa stängda så här års så delar av staden var i princip "döda". Inget öppet och i princip inga människor. Men inåt centrum var det liv och rörelse. Inga åkattraktioner idag, får kanske bli i April/Maj när säsongen och värmen bör dra igång. Till lunch testade vi på den brittiska klassikern "Fish and Chips" på en lokal restaurang, mycket gott och en bock på "bucket listan" för min termin i England är avklarad - men finns risk att det äts fish and chips igen ;-)
Så vi njöt av det underbara vädret trots de bitande vindarna och gick runt på stan bland diverse butiker och fina gamla byggnader. Utflykten avslutades med en underbar solnedgång vid havet innan vi tog bussen tillbaka till Preston. Lördagkvällen blev stillsamt spenderad på rummet med Netflix och frusna vindruvor - a la korean style ;-)

Pictures from Blackpool - beachwalk, fish&chips and sunset

Idag, söndag, är det mulet ute så har ännu inte förmått mig gå ut, men ska försöka ta en liten tur och hitta en vatterfilterkanna som tydligen ska ta bort klorsmaken på dricksvattnet. Har väldigt svårt för klorsmaken, vilken är väldigt hög i Englands vatten, så är nog definitivt värt att spendera £5 för att slippa köpa vatten :-)
Missade ju melodifestivalen som körde igång hemma i Sverige igårkväll så spenderade faktiskt min söndagsförmiddag med att titta på den. Många intressanta och bra låtar i denna deltävlingen, och enligt mig bra finalister. Ska bli spännande att följa det framåt på distans - tack för Svtplay!

Med det önskar jag er alla en trevlig vecka framöver tills vi hörs igen!