Ellinor

Ett nytt äventyr har börjat - Genéveskolan 2018!
 
 
Hej där!
För cirka ett år sen vid den här tiden reste jag till Miami, USA där jag spenderade 3 månader för studier i avancerad engelska. Tiden flyger iväg när man har roligt! Sen jag kom hem från Miami i slutet på augusti förra året har jag hunnit med en hel del! Gått ett år på universitet - första av tre på programmet "International Sales and Marketing", skaffat nytt jobb och fått nya uppdrag inom Unionen. Kort sagt ett innehållsrikt och spännande år! 
 
Ett nytt äventyr står nu framför mig! I am hitting the road again!
 
I höstas ansökte jag, via mitt fackförbund Unionen, till Genéveskolan, en nordisk folkhögskola som omfattar en fyra veckor lång kurs om fackets och folkrörelsers möjligheter att påverka i en globaliserad värld. Utbildningen vänder sig till aktiva i fackföreningar och folkrörelser i alla nordiska länder. Man är först 4 dagar på en introduktionskurs på Runö, utanför Stockholm, i april, sen i slutet på maj reser man till Genéve där man får möta hela världens arbetsliv på FN-organet ILO:s** årliga konferens.I början av detta året så fick jag ett överraskande samtal från Unionens förbundskontor som meddelade att jag blivit nominerad som Unionens deltagare, vilket sen blev bekräftat som antaget! Har hört så mycket gott om denna kurs från andra, så att jag har fått möjligheten att gå denna kursen känns helt fantastiskt! Kommer bli så mycket nya kunskaper, erfarenheter och möten under denna upplevelse som jag ännu inte kan föreställa mig exakt hur det kommer bli, har bara en stark känsla av att det är stort! 
 
I april i år åkte jag på introduktionskursen till Genéveskolan som innehöll information om ILO och årets konferens vi ska deltaga på, samt information om kursen och förväntningar. Man fick även träffa alla deltagare som kommer från hela Norden! Och något som är spännande, men en utmaning, är att vi i största möjliga mån inte ska prata engelska med varandra, utan använda våra nordiska språk. Därav valde jag att skriva denna bloggen på svenska! Finns ju alltid google translate i värsta fall om någon vill läsa på annat ;-) 
Jag är inte den bästa på att förstå danska, än mindre isländska och finska, men norska går lite bättre. Däremot känner jag redan nu att örat övas upp varje gång man pratar med danskar etc. så i slutet av kursen kommer jag nog ha ännu bättre förståelse! Det är intressanta ämnen på årets agenda, bl.a. Mot våld och trakasserier i världens arbetsliv - med diskussion om att ev. bilda en ny konvention, agenda 2030 - FN målen, Social dialog och trepartism, samt komitteén som hanterar anmälningar där t.e.x. länder anses ha brutit mot konventionerna. Sistnämnda är den projektgrupp jag ska delta i och skriva om, ska bli intressant att höra vad som kommer upp!
 
I skrivande stund sitter jag på ett hotell vid Kastrups flygplats då imorgon bitti bär det av till Genéve! Tiden har sprungit iväg, och nu sitter jag här. Har inte hunnit ha resfeber då senaste igår satt med B-uppsats skrivande och jobbat en hel del, så mitt fokus switchar till Genéve först nu. Imorgon 5:00 ringer klockan. 8:20 flyger jag och andra deltagare söderut! 
 
Så detta fick bli en liten inledning av mitt äventyr som väntar i Genéve! 
Jag kommer uppdatera bloggen ca 1-2 gånger per vecka om vad som händer och sker! :) 
 
 
Over and out från Köpenhamn!
 
//Ellinor 
 
**
ILO - Internationella arbetsorganisationen är FN:s fackorgan för arbetslivsfrågor. ILO har som grundläggande mål att bekämpa fattigdom och främja social rättvisa. I uppgifterna ligger att främja sysselsättning och bättre arbetsvillkor i hela världen samt att värna om fackliga fri- och rättigheter.
Läs mer om ILO på www.ilo.org :-)
Anonym

Ska bli kul att följa! 👌🏻 Kramar / Hanna

Anonym

Ska bli kul att följa! 👌🏻 Kramar / Hanna

Anonym

Ska bli kul att följa! 👌🏻 Kramar / Hanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress